نیازسنجی اطلاعات

تألیف: محمود بابایی

ناشر: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران- نشر چاپار

(چاپ سوم- ویرایش دوم)

 

عنوان به انگلیسی:Information Needs Assessment

درباره این‌ کتاب‌:

نیازسنجی ابزاری است که به وسیله آن می توان اطلاعاتی را درباره کاربران و مصرف کنندگان تولید کرد. یکی از کاربردهای مهم این ابزار در مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه ها است. کسب مهارت در سنجش نیازهای اطلاعاتی و به کارگرفتن آن, مقدم بر کلیه اقداماتی است که در زمینه طراحی, مجموعه

سازی و عرضه خدمات اطلاعاتی از سوی اطلاع رسانان و کتابداران صورت می گیرد. نیازسنجی اطلاعات مستلزم به کارگیری روش های علمی خاص و فنونی است که متناسب با شرایط و اهداف گوناگون نیازسنجی, کاربرد خاص خود را می یابند. آنچه در قدم نخست اهمیت دارد توجیه ضرورت نیازسنجی درحوزه اطلاع رسانی وبه کارگیری نتایج آن در عرصه اشاعه اطلاعات است. در این کتاب مبانی نظری نیازسنجی و نیازسنجی اطلاعات، روشهای نیازسنجی اطلاعات و مدلهایی برای اجرای نیازسنجی ارائه شده است. در ویرایش جدید علاوه بر افزودن مطالب و اصلاحات در برخی فصلها با استفاده از منابع جدید، گزیده  کتابشناسی نیازهای اطلاعاتی در ایران نیز به عنوان پیوست در انتهای کتاب درج شده است.

برای دسترسی به این کتاب، به کتابخانه‌ها و برای خرید آن به نشر چاپار مراجعه کنید. نشانی: خیابان ولیعصر- بالاتر از خیابان زرتشت- روبروی پمپ بنزین- کوچه نوربخش- پلاک ۴۰- تلفن: ۸۸۸۹۹۶۸۰

نقدهای منتشر شده درباره این کتاب:

۱- معرفی و نقد کتاب نیازسنجی اطلاعات– اعظم ده صوفیانی- کتاب ماه: علوم اجتماعی– شماره ۲۲- دی ۱۳۸۸، صفحه ۴۰-۴۱

۲- نقد کتاب نیازسنجی اطلاعات– دکتر مهردخت وزیرپور- کتاب ماه:کلیات ،شماره پیاپی ۹۱-۹۰، ،سال هشتم،، شماره در سال ۷-۶، خرداد، ۱۳۸۴ ، صفحه ۱۰۶-۱۰۷

۴- نقد و بررسی کتاب نیازسنجی اطلاعات. کریم حنفی نیری و کوروش محمدی. کتاب ماه:کلیات ،شماره پیاپی ۲۶، ،سال سوم،، شماره در سال ۲، بهمن، ۱۳۷۸ ، صفحه ۳-۳
_____________________________

دریافت متن کامل: نیازسنجی اطلاعات