دریافت رزومه کامل محمود بابایی

محمود بابایی

تحصیلات

دیپلم: اقتصاد – اجتماعی- دبیرستان دکتر شریعتی ( رضاشاه ) – همدان

لیسانس: علوم اجتماعی- دانشگاه علامه طباطبایی† عنوان پایان‌نامه: منوگرافی (تک‌نگاری) روستایی

فوق لیسانس: علوم اطلاع رسانی – دانشگاه تهران† عنوان پایان نامه: وضعیت ذخیره و بازیابی اطلاعات در پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی کشور و مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران  – مقاله

دکترای تخصصی: علوم ارتباطات- دانشگاه علامه طباطبایی † عنوان رساله: فضای سایبر و الگوهای تعامل گفتمانی: نقش سازوکارهای اینترنت در شکل‌گیری الگوهای تعامل گفتمانی فضای سایبر ایران

سمت پیشین:
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. ۱۳۹۲-۱۳۹۴


مجری پروژه های

۱- بررسی مشکلات اسیران (آزادگان) جنگ تحمیلی (۱۳۶۷) – مجری

۲- سانسور در ایران (۱۳۷۲) – مجری

۳- بررسی، تحلیل و مدلسازی نیازهای اطلاعاتی (۷-۱۳۷۶) – مجری

۴- طراحی و استقرار پایگاه اطلاعات منابع زبان و زبانشناسی– کانون زبان ایران (۶-۱۳۷۵) – مجری

۵- طراحی و استقرار پایگاه اطلاعات مراکز زبانشناسی (تولید کنندگان اطلاعات) در داخل و خارج از کشور– کانون زبان ایران (۱۳۷۵) – مجری

۶- نیازسنجی برای مراکز اطلاع رسانی: طراحی ساختار روابط بین مراکز اطلاع رسانی و کتابخانه ها (۹-۱۳۷۷) – مجری

۷- طراحی سیستم و اجرای سایت وب گروههای پژوهشی و واحدهای اجرایی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران ۱۳۷۸– مجری

۸- نشر الکترونیکی و ارائه یک مدل برای نشر اطلاعات مدارک مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران – مجری

۹- یادگیری الکترونیکی: با تأکید بر یادگیری مبتنی بر وب و طراحی مدلی برای یادگیری مبتنی بر وب در حوزه علوم اطلاع رسانی. ۱۳۸۴-۱۳۸۶ (مجری)

۱۰- اعتماد در فضای سایبر: شبکه‌های اجتماعی ۱۳۹۱-۱۳۹۰ (مجری)

۱۱- تولید محتوا در فضای سایبر. مورد مطالعه: وبلاگستان فارسی. صندوق حمایت از پژوهشگران – ریاست جمهوری ۹۱-۱۳۹۰ (مجری)

۱۲- نشانه شناسی اعتماد در فضای سایبر. ۱۳۹۲-

۱۳- نشر الکترونیک « تمام‌ متن » کتاب‌های منتشره شده ایرانداک از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۹۳- مجری

۱۴- فراپژوهش طرح‌های پژوهشی ایرانداک از ۱۳۴۷ تا ۱۳۹۳- مجری

ناظر پروژه های

۱- بررسی فعالیتهای اطلاع رسانی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران از ۱۳۴۷ تا ۱۳۷۸ – ناظر

۲- بررسی تطبیقی تحصیلات تکمیلی اطلاع رسانی و کتابداری در چهارکشور جهان: انگلستان، ایران، هند و امریکا( ۱۳۷۸) – ناظر

۳- بررسی نیازهای اطلاعاتی محققین علوم زلزله (۸-۱۳۷۷) – ناظر

۴- تعیین نیازهای اطلاعاتی الکترونیکی اعضا هیات علمی دانشکده های کشاورزی ایران– ناظر

۵- سنجش نگرش مجریان طرحهای اشتراک منابع، پیرامون عوامل موفقیت همکاری بین کتابخانه ها و اشتراک منابع. زمستان ۱۳۸۰٫-ناظر

۶- ایجاد و توسعه روبوداک: روبات هوشیار پژوهشیار. ۱۳۹۴– ناظر

۷- ارتقاء تولید سالنامه دانش ایران و پایگاه وب جایگاه علمی ایران در جهان- ۱۳۹۴– ناظر

 

راهنمایی و مشاوره

۱- تولید محتوا در شبکه های اجتماعی فضای سایبری ایران– مطالعه موردی: کلوب، فرندفا و فیس فا- سکینه نجفی– کارشناسی ارشد – دانشگاه آزاد اسلامی- راهنما

۲- بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش مجله های علمی الکترونیکی در ایران؛ کاربرد مدل اشاعه نوآوری اطلاعات. مورد مطالعه : ماهنامه الکترونیکی ارتباط علمی – فاطمه محمودیان- کارشناسی ارشد- دانشگاه آزاد اسلامی- مشاور

۳- طراحی مدل کسب و کار برای تولید کتاب‌های الکترونیکی مبتنی بر استراتژی اقیانوس آبی در واحد انتشاراتی «سوره مهر الکترونیک»-المیرا صابرنعیمی- کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران- مشاور

۴- بررسی نقش اجرای سیستم اتوماسیون اداری «چارگون» (ارزیابی عملکرد سیستم چارگون) بر اثربخشی فرایند ارتباطات درون سازمانی در شعب  بانک توسعه صادرات ایران. (مبتنی بر مدل AHP) . علی قربانی مقدم. کارشناسی ارشد علوم ارتباطات- دانشگاه آزاد اسلامی- راهنما

۵- بررسی رابطه فعالیت در شبکه اجتماعی فیسبوک با هویت جنسیتی جوانان ۱۸تا ۲۹ سال. مرضیه امیربیک. کارشناسی ارشد علوم ارتباطات- دانشگاه آزاد اسلامی- راهنما

 

همکار پروژه های

۱- تأثیر جنگ بر دانش آموزان (۱۳۶۵) – همکار

۲- برنامه ریزی استراتژیک مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران(ویرایش اول و دوم)(همکار)

۳- طراحی و پیاده سازی پایگاه سایت وب برای گردآوری و اشاعه اطلاعات مربوط به تغییر نظام وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری (همکار)

۴- تهیه پیشنهاد طرح تحقیق برای پروژه تدوین لایحه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (همکار)

تدریس

۱- دانشگاه علامه طباطبائی: دانشکده علوم اجتماعی. عنوان درس: تکنولوژیهای جدید ارتباطات(کارشناسی ارشد)

۲- دانشگاه تهران- دانشکده  روان‌شناسی و علوم تربیتی- نظریه های اطلاعات و ارتباطات :۱۳۹۰ (دوره دکتری)

۳- دانشگاه علامه طباطبایی- دانشکده علوم اجتماعی- اصول نشر و آموزش الکترونیکی:۱۳۸۶-۱۳۹۱(دوره کارشناسی)

۴- دانشگاه آزاد- علوم تحقیقات- ارتباطات و سیبرنتک: ۱۳۹۴-۱۳۹۳ (دوره دکتری)

۵- دانشگاه تهران- دانشکده برق و کامپیوتر- یادگیری الکترونیکی: ۱۳۹۱-۱۳۸۸(دوره کارشناسی)

۶- دانشگاه خوارزمی- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی- ارتباطات و سایبرنتک: ۱۳۹۴-۱۳۹۲ (دوره دکتری)

۷- کارگاه آموزشی «نشر الکترونیکی» . پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. ۱۳۸۷ (دو مرحله)

۸- کارگاه آموزشی «نشر الکترونیکی» . دانشگاه تربیت مدرس٫ ۱۳۸۸

۹- کارگاه آموزشی «نشر الکترونیکی» . پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. ۱۳۸۸

۱۰- کارگاه آموزشی «نشر الکترونیکی» . پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. ۱۳۹۲

۱۱- تدریس در دوره راهنمایی و دبیرستان- ۱۳۶۲- ۱۳۷۱

سخنرانی تخصصی:

۱- فضای سایبر و کنشهای ارتباط‍ی. ۲۰ مهر ۱۳۹۰- پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

۲- قدرت پنهان شبکه های اجتماعی- ۲۸ آذر ۱۳۹۰- نمایشگاه الکامپ

۳- نشر الکترونیکی- -۱۸ دی ۱۳۹۰ – همایش آموزشی مدیران انتشارت بنیاد شهید

۴- اعتماد در فضای سایبر. ۲۷اردیبهشت ۱۳۹۱- پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

۵- فضای سایبر: فرصتها و تهدیدها – آذر ۱۳۹۱ – وزارت کشور

۶- وبلاگستان فارسی: کنشگری و تحلیل محتوا- دی ماه ۱۳۹۱- وزارت کشور

۷- جنبش های اجتماعی و فضای سایبر- دی ماه ۱۳۹۱ – وزارت کشور

۸- آسیبهای نوظهور (گسترش ارتباطات مجازی) wifi  و موبایل بنیاد- ۷ مهر ماه ۱۳۹۳ – وزارت کشور

۹- نشر الکترونیک در جهان،  ۱ آذر ۱۳۹۳ – پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران: ایرانداک

 

امور اجرایی و مدیریتی:

۱- سردبیر مجله الکترونیکی ارتباط علمی (نما) پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران ۱۳۷۹-۱۳۸۷

۲- مدیر گروه پژوهشی استانداردهای اطلاع رسانی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران ۱۳۷۸-۱۳۸۶

۳- عضو انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران

۴- طراحی و مدیریت سایت مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران(به جز پایگاهها)۱۳۷۸-۱۳۸۶

۵- مدیر گروه پژوهشی جامعه اطلاعاتی- پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ۱۳۹۰-۱۳۹۲

۶- دبیر علمی کانون رسانه های دیجیتال: جشنواره شکوفا ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲

۷- سردبیر ماهنامه گفتمان علم و فناوری– ۱۳۹۲

۸- معاون پژوهش- پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران- دی ماه ۱۳۹۲-۱۳۹۴

۹- مدیرعامل شرکت دانش بنیان ”سبوی دانش پارسیان“- ۱۳۹۴

 

انتشارات

کتاب:

۱- یادگیری الکترونیکی (تألیف). تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات؛ نشر چاپار(۱۳۸۹). (متن کامل)


۲- نیاز سنجی اطلاعات (تألیف) .تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران،۱۳۷۸، ۱۳۸۲ و  ۱۳۸۶(ویرایش دوم /چاپ سوم) (متن کامل)


۳- نشر الکترونیکی (تألیف) .تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، (۱۳۸۲) (متن کامل)

° متن کتاب با نرم‌ افزار و ملحقات(۶/۶ مگابایت)        °  متن اصلی کتاب(اچ.تی.ام.ال)


مقاله

(برای دربافت متن کامل روی لینک عنوان کلیک کنید):

۱- کاربرد فراگیری الکترونیکی در سازمان. (حمید کاظمی و محمود بابایی)فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. دوره ۲۴شماره ۱ (پاییز ۱۳۸۷) صفحه: ۱۴۱-۱۱۷


۲- مبانی نیازسنجی اطلاعات. فصلنامه اطلاع رسانی، دورۀ ۱۲، شماره ۴، تابستان.۱۳۷۶٫


۳- بررسی پایگاههای اطلاعاتی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. فصلنامه اطلاع رسانی.، دوره ۱۱، شماره ۲، زمستان ۱۳۷۵٫


۴- معرفی پایگاههای اطلاعاتی خارجی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. فصلنامه اطلاع رسانی، دورۀ ۱۱، شماره ۳، بهار ۱۳۷۵٫


۵- سیستمهای اطلاعات اجرایی و کیفیت اطلاعات(ترجمه). فصلنامه اطلاع رسانی، دوره ۱۲، شماره ۳، بهار ۱۳۷۶


۶-مهارتهای مورد نیاز برای یادگیری مبتنی بر وب. فصلنامه مدیریت اطلاعات، دوره اول شماره ۳-۴، ۱۳۸۵٫ صص. ۱۰۵-۱۲۳


۷- وب چیست و چگونه کار می کند؟ مجله الکترونیکی نما(ارتباط علمی)- شماره اول دوره اول-زمستان ۱۳۷۹٫


۸- فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی: مفهوم و کارکردها. (نویسنده همکار/ با دکتر هادی خانیکی) فصلنامه علمی-پژوهشی «جامعه اطلاعاتی». انجمن ایرانی مطالعات ایرانی. سال اول، شماره ۱٫ پاییز و زمستان ۱۳۹۰ (متن کامل)


۹- نقش سازوکارهای ارتباطی و تعاملی اینترنت در الگوهای کنشگری گفتمان‌ های فضای سایبری ایران. (نویسنده همکار/ با دکتر هادی خانیکی) فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اجتماعی. شماره ۵۶، بهار ۱۳۹۱ (متن کامل)


۱۰- پژوهش اینترنتی: پیمایش آنلاین با استفاده از گوگل داککتاب ماه علوم اجتماعی. شماره ۴۱ مرداد ماه ۱۳۹۰


۱۱- رسانه نوین و سیر تحول تاریخی رسانه ها. ماهنامه مدیریت ارتباطات. شماره ۱۷ . مهر ماه ۱۳۹۰


۱۲- ویژگی‌های رسانه های نوین و الگوهای ارتباطی (نویسنده همکار/ با سپیده فهیمی‌فر). فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۱۳۹۲، شماره ۹۶٫ صص ۱۷۵-۱۹۳٫


۱۳- رسانه‌‌ های دیجیتال: مشارکت‌ پذیری و فناوری محوری. ماهنامه گفتمان علم و فناوری. دوره ۱, شماره ۲ (۱۳۹۲). صص ۸ – ۱۰۷


۱۴- اعتماد در فضای سایبر: مورد مطالعه شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی. (در نوبت انتشار)


مقاله سمینار:

۱- طراحی سایت کتابخانه ها: روشها و سازوکارها. مجموعه مقالات همایشهای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی؛ سال ۱۳۸۲٫ جلد دوم، صص. ۲۰۵-۲۳۲،انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و کتابخانه ملی ایران، ۱۳۸۴٫.

۲- Impact of Internet Communication Mechanism on the Interaction patterns of Cyberspace Activists in Iran.World Conference on Information Technology (WCIT – 2011). 23-27  Nov. 201, Antalya: Turkey.

 


نظارت برترجمه، ویرایش و انتشار ۹ عنوان از مجموعه کتابهای اسلیب:

۱- انتخاب منابع اطلاعاتی

۲- ارزشیابی خدمات کتابداری و اطلاع رسانی

۳- مدیریت مجموعه های فیلم و ویدیو

۴- تهیه راهنما برای خدمات کتابداری و اطلاع رسانی

۵- برنامه ریزی حوادث در خدمات اطلاع رسانی و کتابداری

۶- برنامه ریزی استراتژیک برای خدمات کتابداری و اطلاع رسانی

۷-تبلیغ کارآمد سایت وب ۸- دورکاری برای کتابداران و اطلاع رسانان

۹- مدیریت خودکارسازی کتابخانه ها

گفتگو:
۱- برای پاسخ به دو نیاز در نشر الکترونیکی. کتاب هفته. شماره ۱۳۴، پیاپی ۵۲۱، ۱ شهریور ۱۳۸۱٫

۲- کمپین ها؛ نقاط ثقل جامعه اطلاعاتی– ماهنامه مدیریت ارتباطات- شماره ۲۱- دی ماه ۱۳۹۰

۳- مسئول تولید محتوا کیست؟ روزنامه همشهری ۷ بهمن ۱۳۹۱-ص. ۱۶

۴- آموزش الکترونیک باید خالی از تعجیل، شیفتگی و بی برنامگی باشد. خبرگزاری ایرنا ۱۳۹۳/۰۴/۰۹

۵- کاربران اینترنت می‌توانند ساختار گردش اطلاعات را تغییر دهند. خبرگزاری شفقنا، ۱۳ آبان ۱۳۹۳

۶- مطلق گرایی در یادگیری الکترونیک از بین رفته است. ماهنامه مدیریت ارتباطات شماره ۶۶ آبان ۱۳۹۴

 

سایر:
۱- نشر الکترونیکی. روزنامه اقتصادی آسیا، از ۲۵ تیرماه تا ۲۲ مردادماه ۱۳۸۱٫

۲- نقد و بررسی کتاب « نظریه‌های جامعه اطلاعات» ۱۳۹۱

۳- مهارتهای مورد نیاز برای نشر الکترونیکی

۴- قدرت پنهان شبکه‌های اجتماعی

۵- دگرگونی‌ های اینترنت: برگشت پذیری رسانه قدیمی در انقلاب رسانه نوین

۶-  اهمیت داده‌ های شبکه‌ های اجتماعی

۷- نقد کتاب روان‌شناسی سایبری. کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانش، شماره ۱۸۷، تیرماه ۱۳۹۲٫ صص ۲۶-۳۰

۸- پروپاگاندا در چین. الف. متن بررسی/گردآوری ب. پوسترهای عصر مائو